FAQ's

FAQ's

Annulering

Indien een deelnemer bij het onderdeel ‘Halve Marathon’, gekozen heeft voor een annuleringsregeling, kan hij of zij tot en met 30 kalenderdagen voor het evenement kosteloos zijn reeds betaalde inschrijfgeld en eventueel bestelde extra’s terug vragen. De eventuele betalingen gedaan voor het goede doel, Energy Lab en de annuleringsregeling (zijnde € 5,-) worden niet gerestitueerd. Indien een Deelnemer aan het onderdeel ’10 km’, ‘5 km’, ‘2,5 km’ of ‘1 km’ is verhinderd aan het evenement deel te nemen, wordt het betaalde inschrijfgeld niet gerestitueerd. Ook bij wijziging van de afstand waarvoor ingeschreven is, vindt geen restitutie van inschrijfgeld, of deel daar van, plaats. 

Categorieën

Uitsluitend bij de NN Halve Marathon zijn er leeftijdscategorieën. Er is echter geen prijsuitreiking per categorie. Bij de andere afstanden is alleen onderverdeling in mannen en vrouwen.

Code Mannen Leeftijd
MSR 18-34
M35 35-39
M40 40-44
M45 45-49
M50 50-54
M55 55-59
M60 60-64
M65 65-69
M70 70-74
M75 75 en ouder
Code Vrouwen Leeftijd
VSR 18-34
V35 35-39
V40 40-44
V45 45-49
V50 50-55
V55 55-59
V60 60-64
V65 65-69
V70 70 en ouder
Den Haag

Voorafgaand aan en na afloop van de NN CPC Loop Den Haag is er van alles te beleven in Den Haag.

Goede doel

UNICEF is het goede doel van de NN CPC Loop Den Haag.

Graveren medaille

Laat jouw medaille direct graveren na je finish! In het inschrijfformulier kun je hiervoor "medaille graveren" aanvinken. De kosten hiervoor bedragen € 6,50 voor volwassenen en €5 voor kinderen.

Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je jouw medaille na afloop laten graveren, maar de kosten bedragen dan € 8,00. Voor kinderen is dit €6,50.

Marathon-Photos

Marathon-Photos is de officielle fotograaf voor de NN CPC Loop Den Haag. Alle deelnemers worden gefotografeerd op meerdere plekken van het parcours en natuurlijk bij de finish. Ook worden er persoonlijke filmpjes gemaakt. Dus zorg dat jouw startnummer goed zichtbaar is en lach naar de camera.

Medaille

Alle deelnemers zullen na het passeren van de finish een unieke NN CPC Loop Den Haag-medaille ontvangen.

Medische info

Heatstroke

Het medische team van de organisatie, bestaand uit artsen en gespecialiseerd verpleegkundigen, werkt al jaren met een uitgeschreven protocol voor (onder andere) de signalering en behandeling van hitteberoerte. Dit protocol is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en is verder afgestemd en gedeeld met ambulancepersoneel, gemeentelijke hulpdiensten en EHBO. Herkenning en snelle behandeling van onder meer hitteberoerte staan centraal. Potentiele slachtoffers worden opgevangen in medische posten langs het parcours en bij de finish door specialistische artsen en verpleegkundigen. De organisatie en haar medische team weet, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat een koelbad een adequate behandelmethode is, maar dat met ons medische protocol ook heel snel en actief gekoeld kan worden met ijs en natte handdoeken. Derhalve wordt er nu voor gekozen om ons eigen medische protocol te hanteren en geen koelbaden in te zetten bij de NN CPC Loop Den Haag.

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop:

1. Als je problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, en ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)
  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.
  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Den Haag 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training. Wissel  het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. Trek absoluut geen gloednieuwe schoenen of sokken aan tijdens de wedstrijd.

5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop

1. De hoeveelheid die je drinkt is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippenvel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.


Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.

Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met je huisarts.

 

Minimumleeftijd

NN Halve Marathon: 18 jaar

AA Drink 10 km Loop: 14 jaar

AD 5 km Loop Den Haag: 12 jaar

Triodus Jeugdloop (2,5 km): 8 t/m 12 jaar

Ernst & Bobbie Kinderloop (1 km): 0 t/m 10 jaar

CPC For All (1 km): 3 jaar

My Energy Lab

Wil jij perfect voorbereid aan de start van de NN CPC Loop Den Haag verschijnen? Dan biedt MyEnergyLab het ideale platform om verantwoord veilig jouw sportieve doel te bereiken. www.myenergylab.be. Je kunt het trainingsschema aanschaffen bij jouw inschrijving.

* Speciale prijs: € 5,00 voor een trainingsschema van 8 tot 24 weken (normale prijs: € 1,- per week).
* Nadat jouw inschrijving is ontvangen, krijg je binnen enkele dagen een e-mail van MyEnergyLab met je persoonlijke vouchercode.

Parcours

Bekijk hier de parcourskaarten van 2019.

Scholenloop

Een inmiddels traditioneel terugkerend onderdeel tijdens de NN CPC Loop Den Haag is de Scholenloop. De Scholenloop stimuleert kinderen om te bewegen en is tevens bedoeld om de jeugd kennis te laten maken met de loopsport. Naast de 1 km en de 2,5 km, bestaat voor de oudere en/of meer getrainde scholieren de mogelijkheid om mee te doen aan de 5 km of 10 km. 

Uitslagen eerdere edities

Alle uitslagen van de NN CPC Loop Den Haag staan op de dag van het evenement op de website. De bruto tijd is de officiële tijd.

Uitslagen van eerdere edities vind je hier.

Verzorging

De verzorgingsposten zijn met AA Drink Iso-Lemon (Isotone sportdrank) van sponsor AA Drink en water ingericht. Er is ook medische verzorging aanwezig.

Locaties verzorgingsposten NN Halve Marathon

  • Post 1: ca. 5 km
  • Post 2: ca 10 km
  • Post 3: ca. 14 km
  • Post 4: ca. 17,5 km

Locaties verzorgingsposten 10 km Loop

  • Post 1: ca. 5 km

Vrijwilligers

Dankzij de medewerking en het enthousiasme van honderden vrijwillige medewerkers kan de NN CPC Loop Den Haag elk jaar weer succesvol worden georganiseerd. Wij danken alle vrijwilligers bij voorbaat voor hun aanwezigheid en inzet. 

 

Wil je meewerken aan de organisatie van de NN CPC Loop Den Haag en de kans grijpen om het evenement van wel heel dichtbij mee te maken? Klik dan hier.

Wedstrijdreglement

Op ons evenement is het wedstrijdregelement van de Atletiekunie en IAAF van toepassing.

Wedstrijdsecretariaat

Het wedstrijdsecretariaat zal op zowel zaterdag 9 (van 10:00 uur tot 17:00 uur) als zondag 10 maart (vanaf 8:00 uur) aanwezig zijn op het Malieveld.

Voor vragen over jouw inschrijving kun je contact opnemen via info@cpcloopdenhaag.nl.

Algemene voorwaarden

Klik hier voor de algemene voorwaarden.